Intre 15 si 29 iunie 2014 am facut turul Vietnamului pe motocicleta, similar cu armata Americana (care nu a reusit sa ajunga la Hanoi) sau cei de la Top Gear (care mai mult au mers cu trenul). Ideea a pormit intr-o seara de februarie mohorata in Berlin, cand povesteam cu Calin de tari care ar fi misto de vizitat pe motocicleta. Australia, Africa de Sud ne-au trecut in minte, insa intr-un articol gasit de Calin apare si Vietnamul. Mie mi-au si trecut prin cap amintirile din excursia de 3 saptamani acolo in 2013. Stiam deja care e mersul lucrurilor, stiam cat de prietenosi sunt oamenii si cat de mici sunt preturile. Singura problema era siguranta, deoarece traficul de acolo este extrem de haotic, nu exista reguli, nu se respecta regulile unde cat de cat sunt si se merge pe principiul prioritatii de marime. Ne-am documentat despre costurile unui astfel de tur in mai multe tari si am ajuns la concluzia ca de departe Vietnamul este cel mai ok ca si pret, datorita faptului ca poti sa iti cumperi foarte ieftin o motocicleta second hand si la final sa o vinzi altui calator sau unui mecanic care le prepara si fac un mic profit la randul lor.

Primul lucru de care ai nevoie este un bilet de avion. Acesta va costa undeva intre 500-600 de Euro daca il cumperi din timp si ai doua optiuni: zbor pe Hanoi, capitala sau Ho Chi Minh City (fostul Saigon), capitala financiara. Trebuie sa te decizi cum preferi sa faci drumul, de la nord la sud sau invers. Pentru decizie poate conta ca in nord sunt muntii si Ha Long Bay si in sud plajele. Eu cu Calin am zburat din Berlin spre Ho Chi Minh City cu Air France cu escale la Paris si Hanoi, atat la mers cat si la intors. Am ales aceasta varianta deoarece ne-a scutit de cumpararea unui bilet intern la intoarcere si ne-am urcat in avion direct in Hanoi, cum am facut turul de la sud la nord. Credeam ca vom avea parte de comentarii la check-in, deoarece nu folosim acelasi aeroport insa nu a fost nici o problema, din contra, tipul a zis ca nu putem primi despagubire pentru zborul pe care nu l-am luat, faza la care l-am asigurat ca e ok, desi ar fi fost frumos.

p1

Ai bilet, urmatorul pas este sa obtii viza de Vietnam. Din fericire pentru cetatenii Romani, procesul este relativ simplu. O varianta ar fi obtinerea vizei la ambasada Vietnamului la Bucuresti, dar cum eu nu am avut chef de deplasarea acolo, am optat pentru o viza “on arrival” la aeroport. Pentru asta trebuie in prima faza sa aplici online pentru viza, dupa care primesti o scrisoare cu o stampila si o lista pe care apari pentru ziua de intrare ce ti-ai ales-o. Al doilea pas va fi in aeroport, unde inainte de controlul pasapoartelor, trebuie sa treci pe la biroul unde o sa ti se lipeasca viza efectiv in pasaport, pe baza scrisorii primite. Costul total este de 19$ + ceva comisioane aplicatia si vreo 45$ in aeroport.

Dupa ce ai biletul de avion si viza, asteptand ziua plecarii, trebuie sa te gandesti la bagaj. Pentru mine a fost record absolut in materie de greutate. Mi-am pus minimul necesar intr-un rucsac de aproximativ 35 de litri, adica niste haine de schimb, casca moto si hainele mai groase de pe mine. Am mers pe un bagaj minimalist ca sa avem cat mai putin de carat pe motor. O astfel de tura nu necesita un echipament complet moto din mai multe motive:

  • tura se face pe un motor de capacitate mica, max 125 cmc, cum in Vietnam este ilegal ca o persoana fizica sa detina o motocicleta peste aceasta limita
  • viteza de deplasare este undeva intre 40-60 km/h, iar motocicletele noastre nu prindeau mai mult de 85 la ora
  • este foarte cald in sezonul uscat, cu temperaturi constant intre 25-33 grade celsius
  • daca ai un pic de experienta, esti atent si mergi in ton cu traficul este aproape imposibil sa faci un accident

Prin urmare in bagaj am avut urmatoarele:

  • sosete, chiloti pe 7 zile
  • pantaloni trekking sintetici, pantofi trekking
  • topuri cu maneca lunga sintetice pentru sport
  • tricouri maneca scurta, pantaloni scurti
  • geaca cu gluga, rezistenta la ploaie
  • casca moto, manusi moto

Mai mult de atat, pur si simplu nu ai nevoie in principal din cauza faptului ca Vietnam este atat de ieftin. Multe lucruri gasesti la preturi de nimic. Pe langa cele de mai sus am cumparat toate echipamentele conexe necesare excrusiei la fata locului:

  • motocicleta – 175$
  • rucsac trekking 65 litri, protectie ploaie rucsac – 15$
  • cabluri de prindere elastice – 1$ bucata
  • pelerina ploaie – 4$
  • scule, legatoare bicicleta – 10$

Dupa cum observati, preturile sunt derizorii si gasesti aproape orice in cele doua mari orase. De remarcat este ca mari branduri de echipamente montane (North Face, Deuter, Jack Wolfskin) au fabrici in Vietnam asa ca merita sa cauti marfa de la ei, insa trebuie sa fii atent cum multe chestii sunt contrafacute. Eu am nimerit niste chestii super ok acum doi ani, ce folosesc aproape zi de zi, cum ar fi niste pantaloni de munte sau ghiozdan de 35 litri.

Bun! Ai bilete, ai luat avionul, ai aterizat si ai trecut de controlul de pasapoarte cu noua ta viza si deja simti ca esti in Asia. Primul lucru ce il faci e sa schimbi o suma mica in Dongi Vietnamezi, cat sa ai de un taxi si niste apa rece si iesi din aeroport. Caldura si umiditatea te vor lovi instant. Prin aglomeratie iesi la statia de taxiuri si iei una spre oras. Din cate imi amintesc, costa in jur de 15$ in Ho Chi Minh City. Te cazezi la hotel si te poti relaxa un pic. Plimba-te prin centru, inspira atmosfera agitata a unui oras asiatic si incet incet fa-ti un plan pentru achizitia motocicletei.

Cumparatul unei motociclete in Vietnam este destul de simplu. Dai banul si primesti in schimb motorul si talonul (blue card). Gata! Esti proprietar! Fara contracte de vanzare-cumparare, asigurari, transcrieri, identificari RAR, ITP si alte minuni europene. In general gasesti o motocicleta pe craigslist sau prin zonele de turisti. Anunturi se gasesc lipite pe stalpi, in avizierele hostelurilor sau chiar stand la o bere si povestind unui strain cu care tocmai te-ai imprietenit. Preturile variaza in functie de cat de tare se grabeste vanzatorul sa scape de ea si starea motocicletei. Acesta poate fi de la 150$ pana la 350$, majoritatea fiind in zona 250$ si ca o regula generala, in Hanoi sunt mai ieftine decat in Ho Chi Minh City. Se gasesc unele modele mai speciale, insa acelea vor fi si mai scumpe. Oferta este relativ mare si vei avea de ales dintre Honda Win, Minsk (cele doua motoare de backpackeri) si diverse modele de scutere automate si semiautomate. Noi am mers pe varianta Honda Win, deoarece sunt extrem de des intalnite, usor de reparat, usor de gasit piese si orice mecanic se pricepe sa le repare (veti vedea asta mai tarziu) si sunt cele mai fiabile. Tot ce ramane de facut, dupa ce ai testat cateva, sa iti alegi una care iti place si sa il cumperi. Primesti cheile si blue card-ul si poti merge sa sarbatoresti la o bere.

430

O ultima recomandare, dupa ce ti-ai cumparat motocicleta si echipamentele de care crezi ca vei avea nevoie, este sa iti iei o cartela 3G. Sunt destul de ieftine si cu aproximativ 10$ ai intenet nelimitat si minute nationale si internationale 30 zile. Noi l-am folosit pentru gps si cautat una alta pe drum.

Gata! Esti pregatit de drum! Hai sa vedem cum ne-am impartit traseul si ce am vizitat in fiecare zi.

p2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>